tisdag 15 november 2011

I (heart) mist

Jo så är det nog faktiskt. Jag älskar att använda mist. Man kan göra så mycket med den färgen. Dessutom har Scrapbutiken fått in massor med läckra starka färger - precis de rätta. De heter glimmer mist och de glittrar jättefint på papperet.

Idag tänkte jag visa er en LO som jag gjorde när jag demade mist på vårt ScrapEvent i lördags.

Jag började med ett vitt cardstock. Oftast tycker jag det blir snyggast på vitt papper. Då syns färgerna som bäst. Men det går även bra på andra färger av papper. Man får testa och se hur resultatet blir. Färger påverkar ju varandra och det beror vilken färg man har bredvid för upplevelsen av färgen.


Jag valde en turkos och en orange aktig färg. De är ju komplementsfärger och förstärker alltså varandra. När man tittar på en färgcirkel så är de färger som ligger mitt emot varandra komplementsfärger.

När man mistar kan man ju mista rakt upp och ner. Då får man en jättefin bakgrun. Men man kan också använda olika mallar för att skapa en mönstrad bakgrund. Jag valde att använda en färdig mall i plast. Den går att tvätta av och återanvända hur många gånger som helst. Men man kan också klippa ut egna mönster eller varför inte mista över tårtpapper, virkade dukar, utsansade figurer osv.

Min mall är fyrkantig och täckt med prickar så jag klippte ut en stor cirkel ur ett papper och mistade bara i det hålet.


Sen mistade jag på en papperstallrik. Då kan man nämligen doppa sin stämpel där i och stämpla med mistfärgen. Mycket praktiskt för då får man en färg som matchar sitt alster exakt. Jag har stämplat fjärilen och 34. Sedan tog jag en pensel och doppade i färgen och drog utmed kanterna på LO. Som när man chalkar ungefär. Det ramar in LO fint tycker jag.

Här kommer lite fler detaljbilder



Andra tips för misten är att tex mista bokstavsstickers för att få dem i andra färger. Chipboard former och bokstäve går också jättebra.

Hoppas ni blir lite intresserade att testa. Det är jättekul men man måste släppa lite på kontrollen. Resultatet blir inte alltid som man tänkt.

Ikväll återkommer jag med några fina julkort vi fått in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar