söndag 28 augusti 2011

Ny julkortsutmaning

Då är det dag igen då. Är ni fortfarande sugna?

Idag hade jag tänkt att utmaningen skulle bestå i att man ska göra ett staflikort.
Här kommer en kort beskrivning för er som inte riktigt vet hur man gör ett staflikort.

Börja med att skära ut ett cardstock så det blir 3x6 tum (Alltså ett halft papper).
Biga det på mitten så att du får ett "vanligt vikt kort".
Biga framsidan på mitten. När du viker papperet viker du så att kortsidan ska stå mot baksidan. Då bildas det en slags triangel.

Jag brukar sedan dekorera den hela insidan. Man får tänka att halva den sidan kommer synas när kortet sedan står upp.

Sedan kan man antingen skära ut en kvadrat som är 3x3 tum eller skära ut olika figurer som man klistrar på den yttersta biten av framsidan på kortet.

Då kan det se ut så här (Allt papper finns hos Scrapbutiken):
Här här jag satt samma mönstrade papper som jag dekorerade insidan med även på den yttersta delen av framsidan. Sedan har jag klistrat fast två utsansade former.


För att få kortet att stå upp behöver man montera ett slags "stopp". Den här gången blev det en knapp och en blomma. Men man kan använda många olika saker som brads, knapp, blomma eller kanske en utsansad figur monterad på 3-d kudde.

Då så är det bara att sätta full fart på skaparverkstaden!

Nästa julkortsutmaning kommer den 11 september. Men om ni är sugna på att tävla så är ni välkomna tillbaka den 1 september får då sätter våra tävlingar igång igen.

Njut nu av söndagen!

2 kommentarer: