lördag 4 december 2010

Juleljus

Senaste tiden har jag sett så många fina ljus med vackra motiv och dekorationer. Naturligtvis är det något jag vill prova.
Här följer tre försök till att hjälpa julkänslan på traven!


De är stämplade på servetter eftersom jag inte hade vitt silkespapper hemma...


Det lilla ljuset är stämplat med GodJul-stämpel från Scrapbutiken, tomten är från Prickiform.
Den bronsfärgade blomman och bandet kommer även de från Scrapbutiken.
Efter att jag klippt rent runt motivet delade jag servetten så jag bara hade ett lager papper. Sedan placerade jag bilden på ljuset och värmde försiktigt över motivet och ljuset med embossingpistolen. Detta är inte lätt för det blir inte snyggt om stearinet blir för varm och börjar rinna!

Det mellersta ljuset är maskat med tre stämplar, granen och trollet kommer från Scrapbytiken, De röda paketen är ett loppisfynd.
Jag började med trollet och gjorde en mask till honom (ett likadant utklippt motiv) som jag placerade rakt över den stämplade bilden. Sedan stämplade jag paketen lite över troll´masken´. Sedan gjorde jag en mask till paketen och lade över den stämplade bilden tillsammans med trollmasken som fick ligga kvar. Jag avslutade med att placera granen som jag ville ha den. Jag klippte rent runt bilden och smälte in den i ljuset.

Jag stämplade en text och klippte ut ur servetten och testade om man kunde överlappa fler bilder i ljuset, det gick!
Jag hittade en stjärnbrads i mina gömmor som jag embossade med Tim Holtz distress Powder- Walnut stain. Bradsen använde jag för att sätta fast spetsen (Scrapbutiken) runt ljuset. Jag kunde inte låta bli att blinga upp texten lite med några mörkgröna halvpärlor, ursprung okänt.

Till det sista ljuset stämplade jag en bård  med snögubbar (Magnolia + Bokia) och snöstjärnor (Magnolia). Efter att jag hade smält in motivet satte jag dit några glistrande snöflingebrads (Creative Club).
Det är svårt att se på fotot men den lilla snögubben har fått lite Diamond Stickles på sina knappar.

Ljus och servetter kommer från Ikea.
Jag färglade alla stämpeltryck försiktigt med polychromos-pennor. Jag använde Distress Stämpeldynor till stämplarna.

Detta gav mersmak! Det var så kul att pröva olika stämplar och färglägga! Nästa gång ska jag göra en serie av ljus som hålls samman i färger och dekorationer. Det blir väl en bra julklapp till mor?
Imorgon söndag visar jag det sista alstret från mig för denna gång.
Vad det blir? Ja det får ni se imorgon...
Ha en bra dag!
På återseende / Linda

1 kommentar: